söndag 5 februari 2012

366 - Februari

Dags att ge en sammanfattning av januari månad och visa grunden för februari.
Till februari har jag ändrat utgångsläge fullständigt. Eftersom jag fyller år i februari och min månadssten därmed är Ametist fick jag för mig att använda ett smycketema för denna månad.

Bakgrunden i ametistens lila färgtoner kombinerad med guld - både representerad av gul färg och guld. Målade först torrt med Neocolor II, vattenlösliga vaxkritor och blötte sedan ner ordentligt så färgen spreds och blandade sig. Därefter på med grovt och fint bordssalt för att få fram mönster och strukturer. På detta stämplar och övriga dekorationer vilket avslutades med själva kalender "rutorna" som i februari är allt annat än fyrkantiga rutor. Ett pärlhalsband fick det naturligtvis bli, månaden till ära. =)

Since it´s my birthday in February I decided to let my birthstone, Amtethyst, decide the colors of the spread. It also gave me the idea of a jewel theme for February. Hence the pearlnecklace. Background made with Neocolor II and salt technique.


Vänster sida
En viss dotter råkade sätta handen på de ännu inte torra "guldpärlorna" så det blev lite extra guldglans här.



Höger sida



Hela uppslaget

Januari månads färdiga resultat ...


Sannerligen ett helt annat upplägg

Totalt olika men kul ändå. Undrar om jag kan avhålla mig från att doodla i februari. Det var annars väldigt kul att föra dagbok på det viset.
Nå det kommer fler månader. =)

I övrigt är det fortfarande kallt ute även om solen lockade fram lite varmgrader under dagen. På eftermiddagen var det bara -8 grader. =) Riktigt skönt.
Nu dags att gå och baka en tårtbotten och fixa middag tillsammans med S.

2 kommentarer:

Amy sa...

Lovely calendar! Love the circle days- it gives your pages a dreamy, bubble look!

thekathrynwheel sa...

Wow! I love the idea for the pearl necklace. Fantastic, it makes a change from the daily squares. Love the jewel colours too :-)) Sorry it has taken me so long to get round to visiting but there were a lot of entries this month! Well done for keeping up so far - looking forward to seeing march. Kate x