fredag 6 januari 2012

SMAJ vecka 50

Dagens sista uppdatering av Skrotbokens Mini Art Journal.

Under vecka 50 skapade vi passande nog kring ordet: TRADITIONER

I advents- och juletid är det många traditioner man vill följa och bevara. Traditionerna har en tendens att förändras något genom åren även om vissa har följts mer "slaviskt". En sådan tradition har varit att hugga (läs såga) gran den 23 december. I alla år vi har haft gran har vi gjort det, men i år propsade S och jag på att tidigarelägga detta. Granen höggs redan den 17e (och det var i grevens tid för "vår" granodlare hade bestämt dig för att stänga för säsongen samma dag). Sååå underbart skönt att kunna klä granen i god tid, den 19 december blev det, och sedan kunna ta det lugnt på lillejulafton.


Detta är en ny tradition jag gärna tar till mig. Nu kunde jag istället i lugn och ro ägna mig åt att färdigställa lite julmat och i övrigt bara ta det lugnt!

Så här såg förresten granen ut dan före dopparedan, med julklapparna på plats.

Inga kommentarer: