onsdag 14 december 2011

Smått och gott från hösten, del 4

Då skall vi se, hur långt hade jag kommit nu igen ...
just ja, turen har kommit till november månad.

Skapandet för November inleddes med Fars Dags kort. Skrotboken ville ju bjuda på inspiration i god tid inför själva dagen. Eftersom jag och S dessutom befann oss på Tenerife veckorna innan så skedde själva skapandet i oktober.
Jag bidrog med detta kort ...


Vi arbetade med olika stair step cards. Inlägget finner du här.
Naturligtvis bidrog vi, eller rättare jag, även med en tutorial. Den publicerades dagen efter. Den kommer även här men den tar jag i ett separat inlägg imorgon. =)

Till Alla Helgona helgen och Alla själars dag skrev maxell och jag om olika traditioner med Sorgebrev och kondoleanskort. Titta gärna på inlägget här där maxell visar flera exempel på sorgebrev. Hon visar även på en finurlig mall av sorgebrev/kuvert allt i ett, som går att använda till andra ändamål också.
Jag gjorde tre kort i samband med detta inlägg.


Ett enkelt kort där det vita på vita ger läckra skuggeffekter.

Ännu ett enkelt kort där jag lämnar det traditionellt vita och låter färg och utseende få ge kortet en mer personlig prägel. Ett kort till diktälskaren eller naturvännen kanske?


Väl inne på personligt riktade kondoleanskort gick jag ett steg längre för även den som lever sitt liv och har sitt umgänge i en subkultur drabbas ju av sorg förr eller senare.


Det blev ett kort med såväl rocker- som gothtema. Dessa båda subkulturer innehåller flera symboler som också vanligen förekom i äldre sorgebrev.

På tekniksidan blev det ännu en sida i min Art Journal men den har jag ju redan visat upp. Arbetade även med en annan sida men si den kom inte förrän den 1 december så den får anstå till decembers smått och gott. =)

Slutligen var det dags för S att hålla i en swap igen. Det är alltid lika kul att se vad som kommer och hur man skall kunna få ihop det hela. Julkort var det som stod på tapeten och det gällde att göra så få kort som möjligt men använda allt material.
Här finner du grundreglerna för hur swappen går till samt även bilder på de andras alster.
De extra reglerna för swapen fick i år bli ...
- Allt material som ingår i swappen ska användas för att göra julkort. Du väljer själv hur många, men gärna så få kort som möjligt.
- Utöver swapmaterialet får du använda cardstock/motsvarande, färg/er, verktyg och fästprodukter.
Vid behov - komplettera med max - ett valfritt band OCH/ELLER en egentillverkad mindre dekoration (per alster) där något icke-scrapmaterial ingår.
Detta ingick ...


Egentillverkat mönsterpapper, julhälsning, mus i ficka, quillad stjärna, trä ängel, "nålad" julgran i filt, blomma, pepparkaksgubbe i papper, mini klädnypa, filtstjärna, ram och vintagebild.

Jag gjorde två kort ...


och insidan ...


Till detta kort fick jag för första gången användning av den stämpel jag köpte på Tenerife. En superbra bakgrundsstämpel. =)
Sista kortet fick bli ett side stair step card. Jag tyckte det var svårt att placera ängeln annars.


Slutresultatet blev lite annorlunda julkort. Lite svårt att bestämma mig för vem som möjligen skulle kunna få dem man tja är det utmaning så är det. =)
Nåja, de räknas som julkort så då blir de väl nummer 20 och 21.

Det får väl räknas till novembers skapande. Jag hann med en del annat också men det får vänta tills det är publicerat i Skrotboken. En del privat skapande hann jag också med med - återkommer till det.

Inga kommentarer: